Ważne! Nasz sklep internetowy stosuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci maksymalnego komfortu podczas przeglądania serwisu i korzystania z usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich użyciu. Dokładne informacje dotyczące stosowania plików „cookies” znajdują się tutaj

Niezależnie od formy dostawy, każde zamówienie o wartości powyżej 100 zł
płatne on-line lub przelewem, wysyłamy do Państwa na nasz koszt.
Zwracany lub wymieniany produkt lub produkty o wartości co najmniej
100 zł mogą odesłać Państwo na nasz koszt poprzez Paczkomaty InPost,
kuriera DPD lub Pocztą Polską. Informacje jak dokonać zwrotu, znajdą
Państwo na stronie bartek.com.pl/zwroty
Oferujemy Państwu łatwą formę odesłania paczki poprzez Paczkomaty
InPost, kurierem DPD lub Pocztą Polską. Mogą Państwo samodzielnie
zamówić kuriera, wygenerować kod do otwarcia skrytki
Paczkomatu lub etykietę adresową do wysyłki Pocztą Polską.
Dajemy Państwu prawo na dokonanie zwrotu lub wymiany w terminie 30 dni
od momentu otrzymania paczki, bez podania przyczyny.

Czy wiesz jak zmieniają się nóżki dziecka w czasie jego rozwoju

2013-04-12
Dla rodzica największą radością jest widzieć, jak jego dziecko rośnie, rozwija się, zdobywa nowe umiejętności. Nogi i stopy dziecka zmieniają, tak samo jak zmienia się budowa ciała młodego człowieka. By zapewnić stópkom zdrowie na długie lata, warto wiedzieć jak one się rozwijają i w jaki sposób należy o nie dbać.

Specjalistyczne badania prowadzone przez firmę BARTEK S.A. oraz Instytut Przemysłu Skórzanego w Krakowie pomagają poznać budowę oraz zachowanie stóp. Na tej podstawie określane są cechy zdrowego obuwia dla dzieci.

Po urodzeniu
Dziecko rodzi się z charakterystycznie ustawionymi nóżkami – tworzą one kształt zbliżony do litery O (kolana szpotawe), strona podeszwowa stóp jest skierowana lekko ku stronie wewnętrznej, a paluszki obu stóp skierowane są ku sobie. Małe nóżki są wyjątkowo ruchliwe – dzieci potrafią rozstawiać palce, wkładać do buzi i poruszać każdym z nich osobno. W tym okresie buciki nie są jeszcze potrzebne. Na nóżki maluszka najlepiej zakładać skarpetki z antypoślizgowymi spodami, a na zimowe spacery - specjalne lekkie i mięciutkie otulacze, które dodatkowo ochronią stópki przed chłodem.

Pierwszy rok życia
Rozpoczęcie chodzenia to przełomowy okres w życiu maluszka. Mięśnie stopniowo dojrzewają do pełnienia swoich funkcji. Większość dzieci zaczyna chodzić od około 10. miesiąca życia. Zbyt wczesne zachęcanie dziecka do chodzenia może wyrządzić mu krzywdę. Dopiero około 17. miesiąca życia, jeżeli dziecko nie zacznie chodzić, wskazana jest wizyta u lekarza. Dziecko w tym wieku stawia nóżki szeroko, zgięte w stawach biodrowych i kolanach. Taka postawa ułatwia utrzymanie równowagi ciała. U większości dzieci w tym okresie obserwuje się naturalne szpotawe ustawienie nóżek. Paluszki stopy ułożone są promieniście. Po stronie podeszwowej występuje poduszka tłuszczowa, która maskuje kształt szkieletu stopy i powoduje wrażenie istnienia płaskostopia. Jest to tzw. płaskostopie fizjologiczne, które u normalnie rozwijającego się dziecka z wiekiem zaniknie.

Najważniejsze buty maluszka
Pierwsze buciki są dla maluszka najważniejsze. Mała stópka jest najbardziej wrażliwa na deformacje, dlatego but musi być dobrany idealnie. Najlepiej jeśli będą to trzewiki z cholewką sięgającą ponad kostkę sznurowane lub zapinane na rzepy. Ważne jest by spody bucików łatwo się zginały w miejscu gdzie zaczynają się paluszki dziecka. Sztywne spody wymuszają nienaturalny chód. Obszerny czubek zapewni swobodne ułożenie stopy i swobodne poruszanie paluszkami. Zakładka, czyli tylna część buta powinna być sprężysta na tyle by wspomagać prawidłowe ustawienie stopy i zapobiegać zniekształcaniu się butów. Ważne jest by obuwie było dłuższe od stopy o około 7-9mm, ponieważ stópki dziecka przesuwają się do przodu w czasie każdego kroku i bardzo szybko rosną. Istotne są również materiały.Obuwie wykonane ze skór naturalnych oraz wysokogatunkowych materiałów tekstylnych posiada właściwości odprowadzania nadmiaru pary wodnej oraz dobrego pochłaniania potu.

Drugi rok życia

Zdecydowana większość dzieci już chodzi. U wielu dzieci szpotawe ustawienie kolan przechodzi w koślawe (nóżki tworzą kształt litery X). Jeśli tak się nie dzieje, nie ma powodów do obaw, bo trzeba pamiętać, że ten proces ma indywidualny charakter w zależności od rozwoju dziecka. Poduszeczka tłuszczowa nadal maskuje sklepienie podłużne stopy, palce ułożone są promieniście.

Trzeci rok życia
Utrzymuje się koślawość kolan. U wielu dzieci poduszeczki tłuszczowe jeszcze nie zanikają.

Czwarty rok życia
U większości dzieci zanikają poduszeczki tłuszczowe, odsłaniane jest wyraźnie ukształtowane sklepienie podłużne stopy. Jeśli tak się nie dzieje warto udać się na ortopedy dziecięcego. U wielu dzieci w tym wieku występuje nadal koślawe ustawienie kolan. Czterolatkom, które są już ruchowo sprawne można zakładać już półbuty i sandały z zamkniętą piętą lub łożem dla pięty. Łoże to zagłębienie pod piętą, utrzymujące ją w prawidłowym ustawieniu.

Piąty rok życia

Jeśli stopy rozwijają się prawidłowo, wyraźnie widać już sklepienie łuku podłużnego. U części dzieci kolana są już ustawione prawidłowo.

Szósty rok życia
Stopy mają już dobrze zbudowany i widoczny łuk podłużny. Wyraźnie zmniejsza się koślawość kolan. Jeśli tak się nie dzieje, warto wybrać się do dziecięcego ortopedy.

Powyżej siódmego roku życia
Stopy powinny już wyglądać jak u dorosłego, a kolana powinny być ustawione prawidłowo. Około 7. roku życia chód przybiera stały charakter, jest w miarę stabilny i bezpieczny. Dzieci w wieku szkolnym, jeśli mają zdrowe stopy, mogą nosić wszystkie typy butów. Należy jednak pamiętać, że obcasy nie powinny być wyższe niż 3,5 cm.

SPECJALISTA RADZI:
  • Chodzenie boso po piasku i trawie sprzyja rozwojowi sprawności stóp.
  • Rodzice powinni bacznie obserwować zmiany w wymiarach stóp. Stopy powinno się mierzyć co trzy miesiące, tak by dziecko nigdy nie chodziło w za krótkich bucikach.
Ponadto warto wiedzieć, że:
  • Stopy, tak jak cały organizm dziecka, nie rosną jednostajnie. W niektórych okresach rozwoju rosną szybciej, w innych wolniej. Inaczej też rosną stopy u chłopców, a inaczej u dziewczynek.
  • Z badań przeprowadzonych w ramach Akademii Zdrowej Stopy BARTEK wynika, że największy przyrost długości stopy występuje pomiędzy 1. a 2. rokiem życia – średnio o około 17–19 mm rocznie. Trzeba pamiętać, że właśnie w tym wieku maluch zaczyna stawiać pierwsze kroki i wymaga pierwszych butów. Może się okazać, że po trzech miesiącach butki są za małe. Nieco mniejszy jest przyrost długości stopy pomiędzy 2. a 3. rokiem życia, choć wynosi on jeszcze 13 mm, pomiędzy 4. a 10. rokiem już tylko około 7 mm do 10 mm rocznie. Stopy dziecka są bardzo delikatne. Nieprawidłowe obuwie może wyrządzić im wiele szkód. Im młodsze dziecko, tym ważniejsze jest, by buty dobrze dobrane. Źle dopasowane mogą powodować zniekształcenia i dolegliwości stóp w późniejszym wieku.
Tekst: BARTEK S.A. oraz Barbara Skrzyńska – antropolog, Bożena Rajchel-Chyla – antropolog. Konsultacje: dr Wojciech Radło specjalista ortopedii dziecięcej. O firmie: BARTEK od 20 lat specjalizuje się w produkcji obuwia dla dzieci. Dotychczas wyprodukował już 10 mln par butów. Misją firmy jest uśmiech, zdrowie i komfort małych klientów. Produkty BARTEK tworzone są w zgodzie z wymogami anatomicznymi stopy dzieci z naturalnych materiałów, zawsze w ciekawej stylistyce i kolorach. Buty BARTEK posiadają pozytywną opinię Instytutu Matki i Dziecka oraz są poddawane certyfikacji znaku ZDROWA STOPA. BARTEK jest autorem pierwszego w Polsce profilaktycznego programu pod nazwą Akademia Zdrowej Stopy BARTEK. W ramach akcji odbywają się bezpłatne badania stóp wśród dzieci w wieku od 0 do 10 roku życia. Konsultacji udzielają lekarze ortopedzi oraz antropolodzy.