2015-03-31
26 marca 2015 r w Komendzie Głównej Policji odbyła się konferencja prasowa prezentująca wyniki badań przeprowadzonych w ramach akcji społecznej „Bezpieczny, bo widoczny”. Wśród gości pojawiły się gwiazdy, m.in. Ilona Felicjańska, Artur Chamski i Gabrysia Raczyńska. Z badania wynika, że większość osób, które wzięły udział w badaniu posiada odblaski (75%), lecz tylko 13% badanych nosi je zawsze, a tylko 19% często, natomiast 27% rzadko i aż 41% nie nosi ich w ogóle.
W tej statystyce najlepiej wypadła wieś (21% nosi zawsze) a najgorzej miasta o wielkości 200-500 tys. (8%)
Jeśli chodzi o dzieci, to zawsze nosi odblaski 35%, często 19%, 21% rzadko i 25% nie nosi wcale. Najlepiej w wypadają mali mieszkańcy wsi (46% nosi zawsze) a najgorzej miasta 100-200 tys. (30% nie nosi wcale).
Badania wykazały, że w Polsce jest wysoka świadomość dotycząca profitów związanych z noszeniem materiałów odblaskowych (63% pytanych uważa, że odblaski powinno się nosić także w mieście) jednak rzadko je noszą. Przy tym 86% badanych wie o zmianie ustawy z 2014 r dotyczącej obowiązku noszenia odblasków poza terenem zabudowanym.
W czasie badań zadano również pytanie, czy dzieci ankietowanych osób, miały lekcje bezpieczeństwa na drodze? 55% ankietowanych odpowiedziało, że ich dzieci nie miało takich lekcji, 32% zadeklarowało, że wszystkie z ich dzieci brały udział w takiej lekcji, natomiast pozostała część zadeklarowała, że tylko niektóre.
Jedno z pytań ankiety dotyczyło znajomości naszej akcji Bezpieczny, bo widoczny. 68% osób zadeklarowało, że słyszało o kampanii, i tylko 32% nie słyszało o tym przedsięwzięciu.
W trakcie badania wypełniono 1234 ankiet.
WNIOSKI: W celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, zwłaszcza w odniesieniu do dzieci, należy zintensyfikować działania edukacyjne z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Istotne jest także prowadzenie intensywnych działań związanych z budowaniem przyzwyczajeń związanych z noszeniem odblasków i
tworzenia mody na noszenie odblasków.
Celem jest doprowadzenie do sytuacji, kiedy założenie elementu odblaskowego będzie nawykiem, wynikającym ze świadomości budowania bezpieczeństwa, a nie jedynie z obowiązku wynikającego z ustawy i zagrożenia mandatem. Celem jest osiągnięcie świadomości społeczeństwa na poziomie porównywalnym wysokim do krajów skandynawskich.
Głównym celem akcji społecznej Bezpieczny, bo widoczny jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat bezpieczeństwa dzieci na drogach, zwłaszcza w kontekście noszenia odblasków, jak i edukacji z zakresu innych aspektów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Najnowsza ustawa nakłada obowiązek noszenia odblasków tylko poza obszarem zabudowanym. Materiały odblaskowe powinny noszone po zmroku również w mieście! To rozsądna konieczność.
Głównym elementem kampanii Bezpieczny, bo widoczny są spoty informacyjne. Zagrali w nich: Omenaa Mensah, Paulina Holtz, Karolina Malinowska, Artur Chamski, Kamaliya Zahoor oraz dzieci ze szkoły podstawowej nr 103 w Warszawie.
Patronami akcji są Komenda Główna Policji oraz Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Partnerem akcji jest firma BARTEK – producent obuwia dziecięcego, w którym od ponad 10 lat stosowane są materiały odblaskowe, w związku z tym firma stała się prekursorem w swoim sektorze rynku oraz firmy Proama, 3M Scotchlite i Mamidea.
WIĘCEJ INFORMACJI:
KAROLINA WIROWSKA
K.WIROWSKA@BEZPIECZNYBOWIDOCZNY.ORG; 601 22 81 43
www.bezpiecznybowidoczny.org
www.facebook.com/bezpiecznybowidoczny
www.youtu.be/user/bezpiecznybowidoczny
Zapisz